fredag, oktober 05, 2007

Tre veckor med Windows Vista

Idag är det ungefär 3 veckor sedan jag installerade Windows Vista på min nya burk. Jag hade tänkt återkomma med lite bilder från datorbygget men jag körde bioshock istället har haft så mycket att göra. Jag tänkte bjuda på en av bilderna som inte blev så suddig, jag lånade nämligen min brors kamera i tron att det skulle bli bättre bilder. Den var dock lite svårhanterad för en amatör som jag och bilderna blev därefter.
Bilden är som sagt tagen för 3 veckor sedan och det har hänt lite med kabeldragningen sedan dess. De alldeles för
långa S-ATA kablarna har bytts ut mot kortare dito, och den fula grå IDE kabeln har bytts ut mot en rund kabel. Anledningen till att jag använde den där grå kabeln överhuvudtaget var att jag inte hittade de kablarna som följde med moderkortet, de hamnade underst i någon hög när jag stod och monterade.

Här är en bild framifrån, där man ser hur spege
lblank finishen är samt min fula, men rätt sköna matta. Ett inte helt otränat öga ser även min gamla dator som står i skamvrån.

Nog om datorbyg
get, här kommer mina erfarenheter med Windows Vista. Installationen gick väldigt smärtfritt bortsett ifrån att jag stundtals trodde maskinen hade låst sig. Men varje gång jag sträckte mig mot resetknappen hoppade installationsprogrammet igång igen. Jag antar att jag bara var otålig, men ibland var det lite dålig feedback och det var svårt att veta vad som skedde. Allt som jag såg var en muspekare och en enfärgad bakgrund och detta i flera minuter.

När filerna hade kopierats och tidszoner mm. hade ställts in var det i princip klart. Efter omstart så kunde jag logga in och börja ladda hem drivrutiner. Faktum
var att all maskinvara med drivrutiner var korrekt installerad utan problem, men självklart laddade jag hem grafik och moderkortsuppdateringar. Därefter körde jag windows update ett par gånger och därefter har jag inte haft några problem överhuvudtaget.

Den som installerar Vista kommer oundvikligen att stöta på UAC, User Account Control, vilket är Microsofts lösning för att få folk att köra som lågprivilegierade användare trots att de är administratörer, eller göra dem till administratörer när det behövs. Idén är sund, men att få en ruta uppslängd varje gång man vill justera klockan i windows som frågar om man verkligen vill göra detta drev mig till vansinne. Man ska inte se UAC som hinder mot att skadlig kod körs, det är mera ett skygg mot sig själv. Varje gång ett UAC meddelade dyker upp och du godkänner det kommer någon form av ändring av systemet ske, det må vara att döpa om en fil som bara administratörer har skrivrättigheter till att ändra upplösning på skärmen. Det finns egentligen bara en dialogruta i windows som förhindrar att skadlig kod körs. Om man klickar kör när denna dialogruta dyker upp spelar det ingen roll hur säkert systemet är, om det är skadlig kod kommer det med mycket stor sannolikhet innebära dataförluster och elände.

Som tur är finns det verktyg som TweakUAC gör hanteringen av detta lite mer uthärdlig. Om man som jag väljer att köra UAC i "quiet mode" kommer program att köras som standardanvändare, men varje gång administratörsrättigheter behövs får du det automatiskt utan att du behöver klicka bort någon ruta.

En av de nya finesserna i Vista när man kör det 3daccelerade skrivbordet Aero är flip3d. Flip3d är förvisso lite kul och snyggt i 5 minuter, därefter inser man att dess funktionalitet är begränsad. När man som jag har mer än 1 skärm staplas alla fönster på den primära bildskärmen. När fönstren staplas över varandra ser man inte vad de innehåller utan man måste snurra fram och tillbaka mellan dem för att få överblick.

Ett utmärkt alternativ till Flip3d är Switcher. Genom att stänga av flip3d kan man använda kommandot Windows+Tab som normalt startar Flip3d till att starta Switcher istället . Som ni ser i bilden nedan får man mycket bättre överblick över de fönster som finns. Fönster kan väljas med tangenterna 1-9 och man kan söka i fönstertitlarna för att välja det fönster man är ute efter. Så fort jag börjar skriva in sökord försvinner fönster som inte passar in. Jag kan klicka på fönster för att välja dem och jag kan plocka bort fönster som jag inte vill se genom att högerklicka. Version 2.0 beta av Switcher kan man ladda ner här.
Dessutom finns det ytterligare ett visningsläge där Fönstren blir små miniatyrer dockade längst upp på skärmen. När jag rör över fönstren flyttas de till mitten av bilden och förstoras så man tydligt kan se innehållet. Det ska kanske förtydligas att alla fönster förminskas i realtid, så t.ex. ett videofönster fortsätter att spela även om det är utzoomat.

Windows Sidebar, det område på skärmen där man kan köra små gadgets stängde jag i början, men nu har jag igång den förjämnan. En gadget som visar tvprogram (rss-feed från www.tv.nu), en gadget som visar en spelare för SR, samt en rss-feed med de senaste inläggen från de två bloggar som jag läser dagligen, Coding Horror och Computer Zen. 600x140 pixlar är allt vad som krävs för att visa allt detta plus aktuellt väder och temperatur i Norrköping.

På det hela taget är jag väldigt nöjd med Vista, dyrt och lite tjatigt: Ja! Men det finns mycket funktionalitet som man snabbt vänjer sig till med. "Startmenyn" (eller "Windowsikon menyn" som förmodligen är mer korrekt, eftersom ordet "Start" endast dyker upp som tooltip) med dess inbyggda sökning är helt klockren. Startmenyn i tidigare versioner av windows fungerade bra i början, men alltefter menyer nästlades in i varandra blir det hopplöst att hitta det man söker efter. Inkrementiell sökning som i firefox, Switcher och Vistas startmeny är framtiden. Ett tips till ni som sitter och programmerar i Visual Studio. testa Ctrl+I.
Jag kan rekommendera Vista till er som går i datorköpstankar, men jag kan tänka mig att de flesta kan nog nöja sig med Home Premium. Hittils har jag inte haft så stor nytta av Ultimate, men DreamScene är iofs lite ballt, även om samma effekt i stort sett kan åstadkommas med VLC eller winamp.






Inga kommentarer: