fredag, oktober 05, 2007

Tio i top måste ha program
Jag hade tänkt göra en topp 10 lista över nyttiga program, men när jag först bara kunde komma på 5 givna program som jag inte kunde ragnordna fick det bli en lista utan inbördes ordning.
Det är program som ganska omgående blir installerade på alla maskiner jag kommer över.

  • Process explorer
    Process explorer är ett underbart verktyg som ersätter aktivitetshanteraren när jag vill ha mer information om processer som körs. Det här programmet har så många finesser att jag skulle kunna ägna en hel artikel om det. Vilket program låser den och den filen? Vilka program har en viss process startat? och mycket mycket mer.

  • Winmerge
    Det går inte en dag utan att jag använder detta program för att jämföra och jämka filer. Många andra program finns men detta är väldigt enkelt att använda.

  • Always on top
    Det här lilla verktyget körs nere i statusraden. Med det läggs en extra meny till i fönstrets systemmeny för att välja att fönstret alltid ska vara on top. Jag brukar använda detta bl.a för att lägga förminskade youtube fönster ovanför det jag arbetar med.

  • Notepad2
    Notepad på steroider. En enkel textredigerare behövs alltid och denna har stöd för syntaxuppmärkning och mycket annat. Notepad++ är en annan variant men jag gillar Notepad2 bättre.

  • Lutz's Reflector
    Detta program (med addons) har förändrat hur man ser på .NET programvara. Med detta verktyg är det enkelt att ladda in vilken .net assembly som helst och sedan analysera källkoden. Toppen för att kunna felsöka komponenter som det inte finns källkod till.

  • Firebug
    Förvandlar firefox från en webläsare till utvecklingsmiljö. Kolla in html, redigera css direkt på sidan, felsök. Testa genast!

  • Vlc
    Det här är inte den snyggaste mediaspelaren men den spelar ALLT. Slipp undan Dll-hell

  • Daemon tools
    Perfekt för dina piratkopior backuper av spel och andra cd och dvd images. Bara att ladda hem och acceptera att det installeras lite rootkits, sedan kan du montera dvd-filer som dvd-enheter.

  • Paint.Net
    Om du är som jag och inte är någon Rembrandt eller Picasso så är förmodligen kommersiella bildbehandligsprogram som Photoshop lite overkill. Det här är gratis och utvecklat i C#, och det är alltid trevligt.

  • 7-Zip
    Opensource alternativ till både WinZip och WinRar. Komprimerar dessutom snabbare och bättre.

Inga kommentarer: