måndag, september 17, 2007

Datorinköp

Min gamla trotjänare ska snart förpassas till den avlagda maskinparken, där den kan stå och samla damm tillsammans med en gammal p75'a, P2 333 och en P4 1.6Ghz. Eventuellt kommer den byggas om till en web/fil/printserver framöver.

Den nya arbetshästen blir en sprillans ny Intel Core2 Duo baserad maskin som kommer fungera som spel och utvecklingsburk ett bra tag framöver.

System spec.
  • Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
  • Asus Striker Extreme nForce 680i SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX
  • Scythe Ninja PLUS Heatpipe CPU Cooler socket 478 / 775 / AMD-socket
Jag valde en core 2 duo över en fyrkärnig processor, trots dubbel multitasking. Detta för att det blir något billigare, och värmeutvecklingen blir lägre. Det är få applikationer idag som kan utnyttja multithreading till den graden, och jag har inte som avsikt att köra någon serverprogramvara på burken.
  • BFG GeForce 8800GTX OC 600MHz GPU 768MB DDR3 PCI Express
Jag valde ett shysst kort i den lite högre prisklassen
Chassit är väldigt snyggt, det blir till att vara försiktig så jag inte repar utsidan då den är av polerad aluminium. 3 st Nexus fläktar ftw!
  • Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/2GN 2x1024MB DDR2 PC2-6400 800MHz
Här valde jag ett par dyrare minnen som jag tror ska ha tillräckligt låg latency. 2Gb är nog alldeles lagom och att uppgradera till 4 är inget problem.
  • Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2
  • Western Digital Raptor WD1500ADFD 150GB 10000rpm 16MB cache S-ATA
  • Plextor PX-800A Dual-Layer DVD DVD-RW BLACK
En rejäl 500Gb disk som förmodligen kommer ta slut fort, och en ettrig lite rackare som förhoppningsvis kommer snabba upp hårddiskintensiva saker.
  • Windows Vista Ultimate DVD Svensk RETAIL
  • Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 Svart USB, svenskt
  • Logitech G5 Laser Mouse II
Vista, förr eller senare blir man väl tvungen att köpa det om man vill kunna utnyttja Dx10. Tycker inte om det... Men, men. Vista har ju en hel del saker som är bra, men priset är ju helt uppåt väggarna igentligen. Om Xp hade haft en bättre drivrutinsmodell så kunde DX10 lika gärna vara tillgängligt för Xp enligt min ringa mening.

Efter att ha jobbat ett antal månader så har jag lärt mig uppskatta natural keyboard. Hoppas dock att det inte är som det exemplaret jag har på jobbet, där både ' och ä triggar enter med irriterande radbrytningar som följd. Hade jag varit 20 år hade jag kanske valt logitechs G15 istället, men jag kommer inte bara använda datorn som en spelmaskin :)

Nu går jag runt och önskar att komponenterna leverades i förrgår :D

När alla prylar har anlänt kommer det nya inlägg där jag sätter ihop alltihop, och därefter ska vi se hur högt vi kan skrämma upp processorn.

3 kommentarer:

Fredrok sa...

Yeah! Det här blir spännande =)

C-J sa...

Det kommer bilder och grejjor imorgon, det blev nämligen lite sent... :)

Jag kan säga så här, det var inte helt smärtfritt att montera ihop burken ;D

Anonym sa...

Ett riktigt trevligt paket du har satt ihop. 8800 GTX:en kommer du inte att bli missnöjd med - nu senast så rockar den Bioshock rätt bra.

Generellt mycket likt min dator egentligen. Jag kör en E6400 bara, men den har snurrat i 3.2GHz i ett halvår nu utan problem, så jag ser det som mycket prisvärt.

Jag nöjde mig också med en Scythe Mine, vilket är aningen lägre spec än Ninja, men funkar utmärkt. Det finns dock grymma nya kylare som kickar båda dessa - det är frestande att uppgradera t ex till en Thermalright Ultra av något slag.

Även moderkort snålade jag på - tog en P5NE-SLI med samma prestanda som Striker Extreme men för under halva priset. Naturligtvis visade det sig att kylningen var för dålig så jag var tvungen att komplettera med extra kylfläns och fläkt på syd- respektive nordbrygga. Så här i efterhand hade jag glatt betalat lite extra för att få det från början. :) Men chipsetet är bra.

Du får berätta hur det går för dig... att bygga eget är sällan 100% smärtfritt.